Журнал «Языки и фольклор коренных народов Сибири» | Институт филологии СО РАН
Monuments of Folklore Siberian Journal of Philology Critique and Semiotics
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri Syuzhetologiya i Syuzhetografiya
Institute of Philology of
the Siberian Branch of
Russian Academy of Sciences
По-русски
DOI: 10.25205/2312-6337
Roskomnadzor certificate number Эл № ФС 77-84783 
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri (Languages and Folklore of Indigenous Peoples of Siberia)
По-русски
Archives
Editorial Board
Our ethical principles
Submission requierements
Process for Submission & Publication
Search in archives:

Author:

Title:

Editorial Office Address: Institute of Philology of the Siberian Branch of the RAS. 8 Nikolaeva St, Novosibirsk, 630090, Russian Federation.
yaz_fol_sibiri@mail.ru

Article

Name: The spring calendar cycle of Altaians and Byelorussians settlers of Siberia: Gyulgayak and Maslennitsa

Authors: N. R. Oynotkinova, T. V. Dayneko

In the section Обрядовый фольклор

Issue 32, 2017Pages 48-57
UDC code: 398.332.1(=161.3)(=512.151)(571)DOI:

Abstract: This article is devoted to the study of rituals, timed to the spring season in two different cultural traditions, Turkic and Slavic. Two ritual complexes are described and compared – the Dyilgayak holiday of Altaians and Maslenitsa of Byelorussians settlers of Siberia. The material of the study was field audio and video recordings made by the authors of the article in the folklore and ethnographic expeditions of the last decade to the regions of the Altai Republic and the Novosibirsk region, as well as information from various published and archival sources. The review of the peculiarities of the ritual complexes Dylgayak and Maslenitsa makes it possible to draw some conclusions, which are certainly preliminary and do not pretend to be complete. Despite the linguistic and cultural differences, in the ceremonial filling of two calendar holidays – Altaic Dyilgayak and Maslenitsa of Siberian Byelorussians – a sufficient number of moments of similarity are observed. So, the temporary confinement coincides – the Dyil-gayak is celebrated on the day of the vernal equinox, Maslenitsa in pre-Christian times, too, scientists believe, was timed to this time, but then the period of its celebration was postponed until the Great Lent. Both holidays mark the transition from winter to spring, parting with the old and meeting a new one. And in that, and in another holiday there are echoes or direct inclusions of fragments of ancient pagan rituals associated with the cult of the Sun, fire, dead ancestors, and others. Many constituent parts of the holidays are aimed to cleansing (physical and spiritual): cleaning the dwelling before the holiday, remembrance of the ancestors with the help of special ritual activities or by preparing ritual meals, beguiling the spirits-masters, exchange with relatives of requests for forgiveness, etc. Both these spring holidays are attended by all the inhabitants of the village, regardless of age and sex. In both holidays, a number of coinciding ceremonial actions can be noted, for example: 1) riding from the mountains on animal skins and sledges: here we see an echo of plant cults and producing magic – a close ritual contact with the earth was to promote a good harvest; 2) ignition of fires: the Belarusians "burned Maslenitsa " in the form of straw, old things, an anthropomorphic stuffed animal, i.e. symbolically got rid of everything old and thus sacrificed a new one; Altaians conducted a rite of feeding the spirits with the help of fire; 3) the custom to go to visit and organize plentiful feasts with obligatory ritual dishes, some of which refer to the solar cult, the cult of dead ancestors (pancakes, kutya from Belarusians); etc. The similarity of many elements of Gyulgayak and Maslenitsa, on the one hand, is archetypally conditioned, on the other hand it is a testimony of cultural contacts between Turkic and Slavic ethnic groups in the territory of Southern Siberia.

Keywords: Altaians, Byelorussian settlers of Siberia, calendar folklore, spring rituals, Dylgayak, Maslenitsa

Bibliography:

Баскаков Н.А., Тощакова Т.М. Ойротско-русский словарь. 2-е издание. Горно-Алтайск: Ак Чечек, 2005. 316 с.

Белорусы в Сибири: сохранение и трансформация этнической культуры / Отв. ред. Е.Ф. Фурсова. Новосибирск: Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2011.

Бутанаев В.Я., Верник А.А., Ултургашев А.А. Народные праздники Хакасии. Учебное пособие. Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та, 1999.

Дайнеко Т.В. Фольклорные традиции села Колбаса: основные вехи народного календаря (по воспоминаниям Евы Ивановны Павлюковой) // Языки и фольклор коренных народов Сибири. 2016а. № 2 (вып. 31). С. 63–70.

Дайнеко Т.В. Календарные песни села Камышинка (материалы экспедиции 2016 года) // Языки и фольклор коренных народов Сибири. 2016б. № 2 (вып. 31). С. 85–91.

Жимулева Е.И. Календарные праздники и обряды теленгитов Улаганского района Республики Алтай (по материалам экспедиций 2008–2009 гг.) // Народы и культуры Южной Сибири и сопредельных территорий: история, современное состояние, перспективы: Материалы международной научной конференции, посвященной 65-летию Хакасского научно-исследовательского института языка, литературы и истории, 3–5 сентября 2009 г. Том II. Абакан, Хакасское книжное издательство, 2010. С. 24–27.

Можейко З.Я. Календарно-песенная культура Белоруссии: опыт системно-типологического исследования. Минск: Наука и техника, 1985.

Ойноткинова Н.Р. Культурно-семиотические коды календарной обрядности южных алтайцев // Сибирский филологический журнал 2016. № 4. С. 5–18.

Пропп В.Я. Русские аграрные праздники. СПб.: Азбука; Терра, 2000.

Семёнова И.В., Семёнов О.В. Карагод широкий: Календарно-обрядовые песни переселенцев Суражского, Новозыбковского, Стародубского уездов Черниговской губернии в Приморье. Владивосток, 2003.

Сибирская Масленица: Фольклорно-этнографические материалы. Семантика обрядовых действий / Сост. Н.А. Новосёлова. Красноярск: ГЦНТ; Класс Плюс, 2010. 230 с.

Соколова В.К. Весенне-летние календарные обряды русских, украинцев и белорусов: XIX – начало ХХ в. М.: Наука, 1979. 288 с.

Традиционная культура белорусов во времени и пространстве / А.В. Титовец и др.; под науч. ред. А.В. Титовца. Мiнск: Буларус. навука, 2013. 579 с.: iл.

Фетисова Л.Е. Белорусские традиции в народно-бытовой культуре Приморья. Владивосток, 2002.

Фурсова Е.Ф. Календарные обычаи и обряды восточнославянских народов Новосибирской области как результат межэтнического взаимодействия (конец XIX – XX вв.). Новосибирск: Агро, 2002. Ч. 1: Обычаи и обряды зимне-весеннего периода. 288 с.

Хакасско-русский словарь / Сост. О.П. Анжиганова и др. Новосибирск: Наука, 2006. 1114 с.

Чемчиева А.П. Социальные практики возрождения традиционных праздников (на примере коренных малочисленных народов Республики Алтай) // Издательство Грамота. 2016. № 12 (74), ч. 3. С. 195–198.

ИФЛ СО РАН
630090, Новосибирск, ул. Николаева, 8
тел./факс: 8-(383)330-15-18, ifl@philology.nsc.ru
Карта сайта


Дизайн © ИФЛ СО РАН