Журнал «Языки и фольклор коренных народов Сибири» | Институт филологии СО РАН
Monuments of Folklore Siberian Journal of Philology Critique and Semiotics
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri Syuzhetologiya i Syuzhetografiya
Institute of Philology of
the Siberian Branch of
Russian Academy of Sciences
По-русски
DOI: 10.25205/2312-6337
Roskomnadzor certificate number Эл № ФС 77-84783 
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri (Languages and Folklore of Indigenous Peoples of Siberia)
По-русски
Archives
Editorial Board
Our ethical principles
Submission requierements
Process for Submission & Publication
Search in archives:

Author:

Title:

Editorial Office Address: Institute of Philology of the Siberian Branch of the RAS. 8 Nikolaeva St, Novosibirsk, 630090, Russian Federation.
yaz_fol_sibiri@mail.ru

Article

Name: Orok folklore: general and special

Authors: G. S. Vrtanesjan

In the section Повествовательный фольклор

Issue 35, 2018Pages 88-96
UDC code: 398 (=512.215)DOI: 10.25205/2312-6337-2018-1-88-96

Abstract: The paper analyzes folklore of Oroks (Uilta). In the folklore culture of the Tungus-Manchu-speaking peoples, the folklore of the Oroks (Uilta) stands apart. This is partly due to its position as an isolate language (a small group of Uilta – about 300 people – live on Sakhalin Island surrounded by Nivkhs and Sakhalin Evens, in the 18th and early 19th centuries - Ainu, and now - Russians), partly – to the climatic conditions, in part - to the the main activities: Oroks unit-ed in their ethnic culture reindeer breeding, hunting and fishing. Researchers note the commonality of terminology and genre grouping in the folklore of the Tungus-Manchu peoples in the entire Far East, including the island of Sakhalin, which testifies to the common folklore tradition formed as a result of long mutual enrichment [The Folklore of the Udege…, 1998, p. 21]. The analysis of texts and the position of the Oroks as an isolate language [Missonova, 2006, pp. 35–46]) provides an opportunity to estimate the survival rate of the early forms of plots. When comparing the Orok folklore with the folklore of Ainu (as another possible source of borrowing genres and plots), it turns out that in the Orok folklore there is no genre diversity that is characteristic to the Ainu folklore [Novik, 2009, pp. 45–56]. A whole series of characteristic plots connects the Orok folklore with the South Tungus and other Siberian peoples. These are etiological myths (a bear ancestor), a description of the forest spirits (Caldi), the ogre named Roasting jack (Silopu Bagdini), etc. In addition to the noted (etiological, primitive) plots, there are a number of other plots: "the brother-dabster", "the baby- demon" , "a trickster and a cannibal", "fox-trickster", "fox-ramper", "merciless hunter", "young avenger", etc.), having parallels in both the Siberian and Eurasian traditions. The proposed work is devoted to the study of the similarity of the plots of the common and Orok folklore texts. The main sources used by the author are materials collected by K. Novikova (Archive of Novikova, 1949–1950) and field records by L.V. Ozolinya (Archive of Ozolinya, 1986–2000). The records represent almost all of the above genres. The author of the work is fully aware of the lack of a full-fledged database of sources (especially this applies to the southern Oroks), which would allow us to expand our rather limited ideas about the folklore of the Oroks in general. Since the comparison involves the use of a huge array of data, to save space, references are given to the Analytical catalog of fairy-tale plots by Yu.E. Berezkin and E.N. Duvakin, where there is almost all necessary information.

Keywords: Oroks, folklore, etiology, bear cult, genre structure, plot structure, binary world, demonology

Bibliography:

Аникин А.Е. К типологии названий Большой медведицы в языках Сибири // Известия СО АН СССР. Сер. История, филология и философия.1990. Вып. 3. С. 18–22.

Берёзкин Ю.Е., Дувакин Е.Н. Тематическая классификация и распределение фольклорно-мифологических мотивов по ареалам: Аналитический каталог [Электронный ресурс]. URL: http://www.ruthenia. ru/folklore/berezkin (дата обращения: 12.05.2018).

Березницкий С.В. Этнические компоненты верований и ритуалов коренных народов амуро-сахалинского региона. Владивосток, 2003.

Березницкий С.В. Космос мифа: представления коренных народов амуро-сахалинского региона о Вселенной, человеке и сверхъестественных существах // Словесница искусств. 2006. № 17. С. 26–31.

Воскобойников М.Г., Меновщиков Г.А. Сказки народов Севера. М.; Л., 1951.

Василевич Г.М. Исторический фольклор эвенков. М.;Л., 1966, 400 c.

Василевич Г.М. Эвенки: Историко-этнографические очерки (XVII–XX вв.). Л., 1969. 304 c.

Вртанесян Г.С., Озолиня Л.В. Медвежий праздник ороков-уйльта. Общее и особенное // Сибирский филологический журнал. 2015. № 4. С. 15–22.

Гаер Е.А. Традиционная бытовая обрядность нанайцев в конце XIX – начале XX в. Хабаровск, 2012. 142 с.

Кормушин И.В. Удыхейский (удэгейский) язык. М.: Наука, 1998. 320 c.

Миссонова Л.И. Уйльта Сахалина. Большие проблемы малочисленного народа. М., 2006.

Нанайский фольклор: нингман, сиохор, тэлунгу. Вступ. ст. Н.Б. Киле, Л.Е. Фетисовой. Подгот. текстов, пер., коммент. и указатели Н.Б. Киле. Ред. пер. В.С. Кузнецова. Музыковед. ст. и нотные за-писи Т.Д. Булгаковой. Новосибирск: Наука, 1996. 478 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 11).

Новик Е.С. Жанровое пространство фольклора айнов // Вестник РГГУ. Сер. Филологические науки. Литературоведение. Фольклористика. 2009. Вып. 9. С. 44–58.

Озолиня Л. В. Орокско-русский словарь. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2001. 421 с.

Озолиня Л.В. О жанровой структуре фольклора ороков (ульта) // Сибирский филологический журнал. 2014. № 2. С. 5–10.

Петрова Т.И. Язык ороков (уйльта). Ленинград: Наука, 1967. 156 с.

Пилсудский Б. Орокско-польский словарь // Материалы по изучению языка и фольклора ороков. Стеншев, 2001. 126 с.

Пилсудский Б. На медвежьем празднике айнов о. Сахалина // Живая старина. 1914. Вып. 1–2. С. 67–160.

Подмаскин В.В. Космография тунгусо-маньчжуров и нивхов // Вестник ДВО РАН. 2004. № 1. С. 94–105.

Подмаскин В.В. Народные знания ороков (уйльта) // Россия и АТР. 2011. № 1. С. 107–113.

Сем Т.Ю. Картина мира тунгусов. Пантеон. Семантика образов и этнокультурные связи. Серия: Ethnographica Varia. СПб., 2015.

Сем Ю.А., Сем Л.И., Сем Т.Ю. Материалы по традиционной культуре, фольклору и языку ороков. Диалектологический орокско-русский словарь. Фольклор ульта (ороков) // Труды института истории, археологии и этнографии народов Дальнего Востока ДВО РАН. Владивосток: Дальнаука, 2011. Том XIV: Этнографические исследования. 155 с.

Тураев В.А. Предисловие ответственного редактора. К изданию: Ю.А. Сем, Л.И. Сем, Т.Ю. Сем Материалы по традиционной культуре, фольклору и языку ороков. Диалектологический орокско-русский словарь. Фольклор ульта (ороков) // Труды института истории, археологии и этнографии на-родов Дальнего Востока ДВО РАН. Владивосток: Дальнаука, 2011. Том XIV: Этнографические исследования. С. 1–5.

Фольклор удэгейцев: ниманку, тэлунгу, ехэ / Сост., вступ. ст., коммент. и словарь Е.П. Лебедевой, М.М. Хасановой, В.Т. Кялундзюга, М.Д. Симонова. Подгот. текстов, рус. пер. М.Д. Симонова, В.Т. Кялундзюга. Музыковед. ст. и нотные записи Ю.И. Шейкина, О.А. Шейкиной. Новосибирск: Наука. 1998. 561 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 18).

Iamamoto I. Orok folk Tales. Tokyo, 1961. (на япон. яз).

Ishida S. Tales of Orok-Ainu wars, 1910. (на япон. яз.).

Uilta oral literature (A Collection of Texts) translated and annotated by Jiro Ikegami. Sapporo: Hokkaido Board Education. Hokkaido Goverment Office, 1984. 100 p.

ИФЛ СО РАН
630090, Новосибирск, ул. Николаева, 8
тел./факс: 8-(383)330-15-18, ifl@philology.nsc.ru
Карта сайта


Дизайн © ИФЛ СО РАН