Журнал «Языки и фольклор коренных народов Сибири» | Институт филологии СО РАН
Monuments of Folklore Siberian Journal of Philology Critique and Semiotics
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri Syuzhetologiya i Syuzhetografiya
Institute of Philology of
the Siberian Branch of
Russian Academy of Sciences
По-русски
DOI: 10.25205/2312-6337
Roskomnadzor certificate number Эл № ФС 77-84783 
Yazyki i fol’klor korennykh narodov Sibiri (Languages and Folklore of Indigenous Peoples of Siberia)
По-русски
Archives
Editorial Board
Our ethical principles
Submission requierements
Process for Submission & Publication
Search in archives:

Author:

Title:

Editorial Office Address: Institute of Philology of the Siberian Branch of the RAS. 8 Nikolaeva St, Novosibirsk, 630090, Russian Federation.
yaz_fol_sibiri@mail.ru

Article

Name: Bashkir epic «Akhak-Kola» («Lame Savrasy»): epic symbolism and semiotics

Authors: R. A. Sultangareeva

In the section Повествовательный фольклор

Issue 32, 2017Pages 24-31
UDC code: 398.22 (=512.141)DOI:

Abstract: The article researches the archaic levels of Bashkir epos “Aqhaq Qola” (“The Limping Roan”). The plot of the epos inscribes the first forms of understanding the Time, stellar motion, nature and year cycles and architectonics of horse sacrificing. The main mythological codes compound the principium of the astral-calendar epos. In the plot, the main character is not a human, but the animal (horse). It implies deep symbolism and mythological ideas of the epos. Unlike previous researches, the article analyses the epos with mytho-ritual and mytho-semantic methods. The topicality of the research is connected to comprehensive art nature and counterpoint of the epos, and to the necessity of knowledge objectification in the light of new reading of the epic legacy, of the Limping Roan in particular. The interpretations in which the horse kills the “eget”(the brave lad), who broke his oath, and the horse and the man have prophetic dreams preserve the archaic layer of the astral-calendar epos about Time cycles. The interpretations with happy ending are mostly late improvisations. The mythosemantics of the plot and constant motives of the epos elementary layers are: 1) Poetic-narrative citation of different horses stands for the knowledge of structuring the Time, which is personi-fied in Limping Roan, and sacral limp is a sanctimony marker. 2) The character of Eget stands for the sun and it his actions absorb the idea of the year cycle and the solstice. 3)The epos performances were a part of rituals for obsecration of the nature power and ancestor’s spirits. 4) The image of Qaziq stands for the Pole-star Timer, and bolting of the drove of horses stands for stars phase change. 5) Prophetic dreams stand for moments of change and alteration. 6) Semantic of the episode of the oath (“ant”) stands for veneration of the Ant god, it also shows the ancestor’s cult values. For oat-breaking the Eget was killed by the Horse, and it stands for the perfection of ancestors worship. The archaic layer of the epos is full of myths about the Time and year cycle. Late layers has patriotic and edifying motives.

Keywords: Epos, archetype, folklore, semiotics, mythology, ritual, horse sacrifice, cosmogony, personification of Time, dreams

Bibliography:

Аджигалиев С.И. Генезис традиционной погребально-культовой архитектуры Западного Казахстана. Алматы, 1994.

БНТ: Песни – Башкирское народное творчество. Песни / Сост., вступ. ст. С. Галин. Уфа: Китап, 1977.

БНТ: Предания и легенды – Башкирское народное творчество. Предания и легенды / Сост., автор вступ. cт. и коммент. Ф.А. Надршина. Уфа: Китап, 1987.

БНТ: Обрядовый фольклор – Башкирское народное творчество. Обрядовый фольклор / Сост., авторы вступ. ст. и коммент. Р.А. Султангареева, А.М. Сулейманов. Уфа: Китап, 2010.

БНЭ – Башкирский народный эпос. Сост. А.С. Мирбадалева, М.М. Сагитов, А.И. Харисов. М.: Наука, 1977. 517 с.

БХИ-1 – Башҡорт халыҡ ижады. Йола фольклоры / Төҙ., баш һүҙ, коммент. авт. Ә.М. Сөләймәнов, Р.Ә. Солтангәрәева. Өфө, 1995. Т. 1. 556 б.

БХИ-3 – Башҡорт халыҡ ижады. Эпос / Төҙ. Ә.М. Сөләймәнов, баш һүҙ авт. М.М. Сәғитов. Өфө: Китап, 1998. Т. 3. 448 б.

Захарова А.Е. Архаическая ритуально-обрядовая символика народа саха. Новосибирск: Наука, 2004. 309 с.

Кондыбай С. Мифология предказахов. Алматы, 2011.

Лаушкин К. Баба-Яга и одноногие боги // Фольклор и этнография. Л., 1970.

Максютова Н.Х. Башкирская космонимия // Ономастика Поволжья. Уфа, 1973. Т. 3.

Мирбадалева А.С. Башкирский народный эпос. Предисловие // Башкирский народный эпос. М., 1977. С. 8–51.

Потапов Л.П. Конь в верованиях и эпосе народов Саяно-Алтая // Фольклор и этнография: связи фольклора с древними представлениями и обрядами. Л. 1977. С. 163–172.

Предания, легенды и мифы саха (якутов) / Вступ. ст., подгот. текстов, пер., коммент. и указатели Н.А. Алексеева, Н.В. Емельянова, В.Т. Петрова. Ред. пер. С.П. Рожнова. Отв. ред. тома Н.В. Емельянов. Новосибирск: Наука, 1995. 400 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока).

Решетникова А.П. Фонд сюжетных мотивов и музыка олонхо в этнографическом контексте. Якутск, 2005. 404 с.

Руденко С.И. Культура населения Центрального Алтая в скифское время. М.; Л., 1960. 360 с.

Султангареева Р.А.Танцевальный фольклор башкир. Уфа: Гилем, 2013. 127 с.

Якутский героический эпос: Могучий Эр Соготох / Сказитель В.О. Каратаев; Отв. ред. Н.А. Алексеев, Н.В. Емельянов. Новосибирск: Наука, 1996. 440 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 10).

ИФЛ СО РАН
630090, Новосибирск, ул. Николаева, 8
тел./факс: 8-(383)330-15-18, ifl@philology.nsc.ru
Карта сайта


Дизайн © ИФЛ СО РАН